Szanowni Państwo,
w dniach 21-27 lipca 2025 roku przebywam na urlopie. W związku z tym, w tych dniach kalendarz będzie zablokowany.
W sprawie umówienia się na konsultacje zapraszam do kontaktu mailowego: kontakt@malapp.pl - odpowiem po powrocie z urlopu.
Pozdrawiam ciepło.
Zapraszam od 28 lipca!
Małgorzata Bereś-Łapińska
Przykłady z praktyki własnej:
Pamiętam 5-letnią dziewczynkę, którą wspierałam w przedszkolu, za każdym razem, gdy inne dziecko przechodząc koło niej niechcący musnęło ją po ramieniu, zaczynała mocno płakać. Muśnięcie czuła tak, jakby ktoś ją uderzył.
Podczas mojej pracy w szkole poznałam chłopca, który dotykał wszystkiego, co miał w zasięgu wzroku. Chodząc korytarzami szkolnymi dotykał szafek, ścian, a także ocierał się o innych.
Określenie "ręce parzą" odnosi się do sytuacji, kiedy nawet delikatny dotyk wywołuje u dziecka silne poczucie dyskomfortu – może to objawiać się rozdrażnieniem, a także nagłym unikaniem kontaktu. Dla takich dzieci dotyk, który dla innych jest niemal niezauważalny, staje się nieprzyjemnym bodźcem, który wywołuje intensywną reakcję. To trochę tak, jakby "dotyk" był dla nich czymś równie nieprzyjemnym, jak kontakt z gorącym przedmiotem.
Integracja sensoryczna a zaburzenia integracji sensorycznej
Integracja sensoryczna to fascynujący proces, w którym nasz mózg odbiera i interpretuje informacje ze wszystkich zmysłów, a następnie łączy je w spójną całość. Dzięki temu jesteśmy w stanie reagować w sposób adekwatny do sytuacji, adaptując się do otaczającego nas świata.
Zaburzenia integracji sensorycznej odnoszą się do sytuacji, w których nasz mózg, w trakcie przetwarzania informacji zmysłowych, odbiera je za intensywnie lub zbyt słabo – mówimy wtedy o nadwrażliwości lub podwrażliwości. Czasem pojawia się także trudność w różnicowaniu bodźców lub ich scaleniu, co sprawia, że mózg nie potrafi połączyć wszystkich zmysłowych doświadczeń w jedną spójną całość. Kiedy te trudności zaczynają wpływać na codzienne funkcjonowanie, stają się problemem, który warto rozpoznać i podjąć odpowiednie kroki.
Każdy z nas ma swój unikalny „profil sensoryczny”. Mamy ulubione smaki, różne preferencje dotyczące zapachów czy barw, a czasem zdarza się, że jeden zmysł, jak np. wzrok, działa nieco słabiej. W takich przypadkach naturalnie kompensujemy to innymi zmysłami, stając się bardziej wrażliwi na dźwięki, dotyk czy zapachy. To zupełnie naturalne i część tego, co sprawia, że każdy z nas postrzega świat na swój sposób.
Zmysły – nie tylko pięć, ale więcej!
Wszyscy znamy pięć podstawowych zmysłów: dotyk, smak, węch, słuch i wzrok. Jednak, poza nimi, istnieją także dwa kluczowe systemy sensoryczne, które odgrywają ogromną rolę w naszym codziennym funkcjonowaniu:
- zmysł przedsionkowy (układ przedsionkowy)
- propriocepcja (czucie głębokie). Razem z układem dotykowym stanowią fundament do prawidłowego odbioru bodźców z otoczenia.
Przejdźmy do dotyku – pierwszy zmysł, który rozwija się u dziecka
Zmysł dotyku jest jednym z pierwszych, które zaczynają działać tuż po narodzinach. To dzięki niemu dziecko zaczyna poznawać świat, zwłaszcza w kontakcie z matką – przy karmieniu i pielęgnacji. To wtedy rozwija się poczucie ciała i podstawowe wrażenia sensoryczne.
Nadwrażliwość dotykowa – jak się objawia?
Wielu rodziców zauważa, że ich dziecko może być nadwrażliwe na dotyk. Objawia się to w różnych sytuacjach, takich jak:
Dzieci z nadwrażliwością dotykową mogą unikać bliskiego kontaktu z innymi, co może prowadzić do trudności w nawiązywaniu relacji i zabawach z rówieśnikami - wpływać na sferę społeczno-emocjonalną.
Podwrażliwość dotykowa – kiedy dotyk nie jest wystarczająco odczuwalny.
Oprócz nadwrażliwości dotykowej, u dzieci może występować także podwrażliwość dotykowa, czyli stan, w którym dziecko nie odczuwa bodźców dotykowych w sposób adekwatny do sytuacji. Objawy podwrażliwości dotykowej mogą obejmować:
Dotyk w szkole i przedszkolu – jak trudności sensoryczne mogą wpływać na życie dziecka?
W przedszkolu i szkole problemy z integracją sensoryczną mogą objawiać się na wiele sposobów, w zależności od tego, czy dziecko zmaga się z nadwrażliwością, czy podwrażliwością dotykową. Oto przykłady trudności, które mogą wystąpić w takim środowisku:
Co zrobić, jeśli zauważysz trudności z dotykiem?
Jeśli zauważysz, że Twoje dziecko ma trudności z odbieraniem bodźców dotykowych, warto skonsultować się z terapeutą integracji sensorycznej. Specjalista pomoże określić, czy trudności te mają wpływ na inne aspekty życia dziecka, a także zaproponuje odpowiednią terapię.
Pamiętaj o najważniejszych faktach:
Autorka artykułu: Małgorzata Bereś-Łapińska
Bibliografia:
Ayres J., Sensory Integration and the Child, WSPS, Los Angeles 1992
Ayres J., Dziecko a Integracja sensoryczna, Harmonia Universalis, Gdańsk 2015
Borkowska M., Wagh K., Integracja sensoryczna na co dzień, PZWL, Warszawa 2010
Jestem tu dla Ciebie